събота, 22 март 2014 г.

Знахар-Тадеуш Доленга-Мостович

Мога да кажа ,че „Знахар” е книга на поколенията.Баба ми разказваше колко трудно се добрала до тази книга,която била направо апокрифна и когато се сдобила с нея, я четяла на смени с майка ми и леля ми.Била толкова погълната от историята ,че забравяла за времето и работата си.Струваше ми се пресилено ,но сега, като се замисля и си представя тогавашната картинка с дефицита на книги,ми става ясно.
Точно заради това реших сагата на Доленга-Мостович да е първото ми запознанство с литературата на братовчедите поляци.Историята сякаш се лее от страниците,стилът на автора е много увлекателен и толкова близък до човека.На моменти ми напомняше простотата и любовта към живота на българския народ в нашата литература.Предполагам това се дължи на нещо в общата славянска кръв,или пък съм прекалено пристрастна ..
Накратко в историята става въпрос за прочут хирург ,който заради злощастни обстоятелства губи семейството си,славата си и паметта си,след което дълго време скита сам бездомен и безименен ,докато не открива знахарските си способности случайно.Славата му се разнася и съдбата му прави неочакван подарък .След  доста трудности ,разбира се не липсва и щастливият край.
Изстрадал доста,след много години той най-накрая ще може да бъде щастлив,или както се казваше в една друга моя любима книга-„Само този който е страдал безмерно ,може да бъде истински щастлив.”Умишлено казвам ще бъде щастлив,защото историята на знахаря не свършва дотук-„Морал” е втората книга от поредицата за Рафал Вилчур с която мисля да се сдобия в бъдеще.Изключително съм доволна от подаръка си за рождения ми ден(именно тази книга).Чувствам я някак по-близка не само семейно ,но и като част от славянското наследство,нещо по-различно от всичко американско ,което ни затрупва от всякъде/не ,че се оплаквам/.Може би,единственото ,което е в минус на книгата са прекалените случайности.Знам,че са необходими за въздействието на историята,но на моменти ми идваха в повечко.
В заключение мога да кажа ,че това е една много силна книга-същинско съкровище.Никой не е застрахован от такива несгоди,но именно те правят живота смислен според мен. 

Няма коментари:

Публикуване на коментар