понеделник, 30 декември 2013 г.

Обзор на литературната 2013 година



Тази година се лиших от четенето на компютър,но затова пък се сдобих с очила.Запасяването с книги ,които желая се оказа доста труднидничка задача ,въпреки "богатството" на пловдивските библиотеки и книжарници.Общо взето личната ми библиотека не се облажи особено  много  през тази година ,но затова пък се спрях на малко по-серизона литература.Тежка е съдбата на читателя-през изминала година исках да прочета толкова много книги,но изпити, матури и учене редуцираха времето за четене средно на два-три часа всеки ден,в най-добрите случаи.Случваше се да тръгна за едни книги ,а да се върна със съвсем други.Тук е моментът да благодаря на Вики,Душко,мерси ,че през цялата година беше мой дилър на хубави книжки.Ти си знаеш.

Тази година доста неща се промениха в литературните ми възгледи .Започнах да проявявам интерес към българската литература-както историческата,така и модерната.Не знаех ,че сме криели такива съкровища.Благодарение на специалността си се докоснах и до славянската литература-преди е била много ценена ,но сега е изместена от цялата тази американска вълна .която ни залива и разни турски ,японски и прочие чуждестранни книги( не че имам нещо против тях ).Запознах се с доста много нови автори ,стилове и жанрове ,изчетох цяла книга на руски(това за мен е цяло постижение).


Ето и равносметката за тази година в заглавия:

"Нощна прегръдка"-Ш. Кениън
"Татул"-Г.Караславов
"Ловен сезон" -Л.Хауърд
"Да флиртуваш с Пит"-Б.Делински
"Ангелът мошеник"-М.Д.Пътни
"Нежната измамница"-Д.Блейк
"Железният светилник"-Д.Талев
"Осъдени души"-Д.Димов
"Аз преди теб"-Д.Мойс
"Отразена в теб"-С.Дей
"Като пепел във вихъра"-К.Удиуз
"Среднощен танц"-Д. Куин
"Замълчи,замълчи"-Б.Фицпатрик

"Кресчендо"-Б.Фицпатрик

"Ребека"-Д.Морие
"Нещо прекрасно"-Д.Макнот
"Сънят на сукубата"-Р.Мийд
"Сирена"-Т.Рейбърн
"Преспанските камбани"-Д.Талев
"Да убиеш присмехулник"-Х.Ли
"Годеницата на дявола"-С.Лоуренс
"Поручик Бенц"-Д.Димов
"Размяната"-С.Браун
"Единствена любов"-Дж.Р.Уордс
"Мъртво вълнение"-Т.Рейбърн
"Смъртоносно"-С.Браун
"Спасителят в ръжта"-Д.Селинджър

"Бедствие на високи токчета"-К.Дод
"Порочна невинност"-Н.Робъртс

"Забранено минало"-Л.Хауърд
"Вярност"-К.Сътклиф
"Мятежная"-В.Рот
"Ема"-Д.Остин
"Да обичаш непознат"-Б.Фрийти
"Петдесет нюанса сиво"-Е.Джеймс

"Няма смисъл"-И.Сиромахов"Лилия в нощта"-Ш.Бъзби
"Дневник на утрешния ден"-С.Ахърн
"Подменена"-А.Хокинс
Сърце от лед"-Д.Деверо
"451 градуса по Фаренхайт" -Р.Бредбъри
"Бялата кралица"-Ф.Грегъри
"Изгубената съпруга"-А.Ричмън
"Ние,врабчетата"-Й.Радичков
"Ад и рай"-Д.Макнот
"Отело"-Шекспир

"Към фара" В.Улф
"Моторни песни"-Н.Вапцаров

"Игра на тронове"-Дж.Мартин
"Обслужвал съм английския крал"-Б.Храбал
"Бебето е мое"-С.Филипс
"За поетическото изкуство"-Аристотел
"Мадам Бовари"-Г.Флобер

"Гордост и предразсъдъци"-Д.Остин

"Сблъсък на крале"-Дж.Мартин
"Джейн Еър"-Ш.Бронте
"Да пробудиш драконче"-Н.Теллалов
"Анализ на лирическата творба"-Н.Георгиев
"Крадецът на книги"-М.Зюсак

"Брулени хълмове"-Е.Бронте

Не успях да достигна заветните сто книги ,които си бях поставила за цел,но съм горда с горепосочените,шейсет на брой.Някои много ми харесаха ,други недотам.Някои,които бяха толкова хвалени,не ми допаднаха ,а  при други беше обратното.Запознах се с чешката литература,която ще е мой доста чест спътник и с всеки изминал ден започвам да харесвам все повече и повече специалността си .Ето и класация на книгите,които ми харесаха и които не ми харесаха:

Книгите ,които най-много ми допаднаха:

1."Изгубената съпруга"-А.Ръчмънт
2."Брулени хълмове"-Е.Бронте
3."Осъдени души"-Д.Димов
4."Преспанските камбани"-Д.Талев
5."Джейн Еър" -Ш.Бронте


Книгите,които ме разочароваха:

1."Ад и рай"-Д.Макнот
2."Кресчендо"-Б.Фицпатрик

3"Петдесет нюанса сиво"-Е.Джеймс
4."Забранено минало"-Л.Хауърд

5."Среднощен танц"-"Дж.Куин

Това е за миналата година.За тази си пожелавам повече книги,разбира се.Пожелавам си най-вече една голяма нова етежерка за хубавичките ми книжки.Желая си повече прочетено и като количестсво  и като качество.През 2014 смятам да се запозная по-подробно с чешката литература,и разбира се ,със славянската в цялостност.Заради университета се налага да се запозная и с руската литература,което ще направя с удоволстие.Искам  да продължа с книгите от античната и западноевропейската литература.Разбира се,ще остане място и за българската ,но тя е за малко по-късен етап,предпочитам сега да наваксам предимно с чуждата.Няма да се отдалеавам и от там където съм започнала.След сесията планирам да се поотпусна с няколко исторически любони романа.На края,но не последно място да не забравя фентъзито,трилърите и всички други жанрове,които смятам да "сефтосам".Пожелавам си също така да вниквам в смисъла на прочетеното много по-дълбоко и да се разбирам малко по-добре с лириката,която е все още твърде голям залък за мен...

През 2014 искам най-вече да съм жива и здрава ,за да мога да осъществя плановете,защото без здравето съм нищо,другото всички мога да си го направя сама...Нека да ми върви на мирис на хартия.:)


Няма коментари:

Публикуване на коментар